tisdag 27 maj 2014

Att mixa växter.....

 
Jag kan inte påstå att jag är överförtjust i att ha gult i trädgården, den hör verkligen inte till favoritfärgen. För många herrans år sedan sprang jag på detta lilla gullregn som nu har blivit hyfsat stort, för en väldigt billig peng. Tyvärr var det utan att tänka mig för då gullregnet både är giftigt och blir lite väl högt för en villa trädgård, 10-12 meter tror jag. Men nu står det där och lyser i sin prakt och jag måste säga att det är rätt så vackert ändå :)

 
Myskmadran går på sista versen och så fort den har blommat klart så ska jag dela den så den sprids ut på en lite störra yta. Är det någon som har blandat myskmadra med hasselört?? Såg i en bok att det blev så fina kontraster mellan det lime gröna och den mörk gröna blanka hasselörten.
  

 
Ha en härlig dag alla fina som tittar in
Kram Anna
 
 
 
 


5 kommentarer :

Katarinas trädgård sa...

Gullregn är fint, tur att du köpte! Och så fint hos din mamma, har gräsmattan försvunnit helt?
Jag rensar bort myskmadra nu, den har spridit sig för mycket. Jag tror du kan ha myskmadra och hasselört tillsammans, men hos mig är det myskmadran som växer starkast och måste rensas och hållas efter.
Kram
K

M/S Design sa...

Gullregn är fint och gult kommer mer och mer in i min trädgård, ratade det förut men rätt gul tillsammans med grönt är snyggt.
Din mors trädgård är så vacker!!
Ha de bra
Mariana

Jenny sa...

Gullregnet är fint, även om det är finare hos andra ;) Myskmadran är väldigt fin tycker jag, den vill jag ha i min trädgård också.

/Jenny

Rost och rädisor sa...

Har också ett gullregn, fast det blommar inte lika rikligt som ditt. Behöver antagligen rensas ur lite mer eftersom det har sisådär 50 år på nacken. Några 10-12 meter är det dock inte, snarare 4-5.

Vågad idé att blanda myskmadra och hasselört. försöker föreställa mig hur det kan bli... Jo, det kan nog bli jättefint i lagom mängder, men ångrar man sig sen är ju hasselörten körd. Här är myskmadran svår att flytta utan att det blir rötter kvar.

Allt gott
Anette

Anonym sa...

Gullregn står på lista over planter/trær som skal inn i min hage.Myskmadren kjøpte jeg som en liten plante og satte i bedet mitt for ikke mange årene siden.Den er nå forflyttet (selv om den fortsetter og komme der den opprinnelig ble satt) til en bratt skråning som underplanting til noen store trær.Der er den riktig flott og dekker alllerede et stort areal.Den skal nemmlig få utkonkurere skvalderkålen.Så da tenker jeg den vil utkonkurere hasselurt også.

Vennlig hilsen Elisabeth