tisdag 3 september 2013

Mjuka kuddar....

 
Kuddmossa är såååå vackert. Nu står det små och stora krukor överallt i trädgården fyllda med denna skönhet. Jag skulle vilja ha ett helt hav av kuddmossan i mitt stenlandskap men jag har redan provat flera gången och tyvärr har jag inte fått det att fungera. Någon som har tips på hur jag ska gå till väga?
 



 
 
 
Söndagens skörd av skogens guld blir mums att ha i frysen till mysiga tillfällen i vinter. Att göra något gott med kantarelle rär aldrig fel eller svårt för den delen. Jag fryser dom alltid färska, bli super bra. Tror det får bli en tur till skogen i helgen igen för man kan inte få för många.
 
Jag njöt verkligen av vår skogsrunda och förtår att jag är mer av en landet tjej än stadsbo. Vi har länge sagt att när barnen blir stora är det inget som håller oss där vi bor nu i lilla småstaden. Vi skulle kuna flytta in till stan och sen välja att ha sommarstuga istället, eller varför inte flytta ut på landet. Det fick mig i alla fall att surfa runt och se hur utbudet på sommarstugor ser ut. Kravet är max 100 m till vatten, lite kräsen får man väl vara. Jag hittade flera och nu brottas jag av olika tankar, dom heter "vill ha"....stuga/hus vid havet, båt osv. Fast och andra sidan vill jag nog inte flytta in till stan. Drömma och fundera får man väl göra sen vad det blir av det är en helt annan sak.
 
 
Ha en härlig dag
Kram Anna
 
 
 
 
 
 

7 kommentarer :

Hemma på Sjuan sa...

Så fint du har i din trädgård fortfarande! Här är det bara en massa visset och tråkigt...
Känner igen de där tankarna du har, jag har massor funderingar just nu men minstingen vill flytta först innan vi rör på oss ;) kram Suss

Eva sa...

Jätttefint med kuddmossan i krukor! Jag brukar lägga stenar brevid på marken, i en grupp.

Vilken fin kanatrellfångst - vad duktig du var! Ser fram emot vår första kantarelljakt, som vi ska ta någon av de närmaste kvällarna... Så gott!

Ha en härlig dag!
Kram Eva, Tinibelli

Piasofia sa...

Man blir som vanligt så glad av dina fina bilder! Menar du att det finns kuddmossa att plocka i skogen här? Trodde bara den sorten fanns att köpa dyrt i affären. Förstår ju att den måste plockas någonstans men har aldrig tänkt på att den fanns i svenska skogar.

Åsa sa...

Hej Anna!
Vi gjorde det du nu skriver om. Vi flyttade ut på landet för nio år sedan.
Det bästa vi någonsin gjort!
Ha en bra dag!

Snäckskalsdalen. sa...

Du har också plockat svamp, visst är den "jakten" kul och man känner sig så där lite moderligt präktig!

Och kuddmossa har du också fått tag på nu, det är så vackert. Mossor är en favorit här, jag älskar det. Men hur man ska få det att trivas i trädgården vet jag inte, tyvärr.

Ja, drömma måste man få göra och att ta det där steget att göra en radikal förändring, det är svårt.....man får fundera eller så köra man bara på!

Kram

Kristinas oas sa...

Om du vill få mossan att trivas, så prova att lägga torv/torvblock under. Vi har massa mossa som "kommit av sig självt" på vår torvrabatt. Den trivs jättebra där.
Kristina (som gillar kantareller, men är mest plockar dem i mataffären, är en usel svampletare...)

Erika sa...

Fint med mossan! Det får nog bli en sväng till skogen i helgen :-)

Mums med kantareller!

Ha en fin dag!