torsdag 12 september 2013

Bort bort....


...ska den fula klematisten. Kanske det är hårt att säga men den har en tendens att ta över och nu har jag bestämt mig för att den ska bort. Om den ska ersättas med annat som ska få klättra i armeringsjärnet som finns under, har jag inte bestämt men bort ska den ändå. Det är en vit skogsklematis som har ett aggressivt växtsätt och som dessutom frösår sig överallt.


 
Den har nästan helt blockerat gången, jag gillar att den stänger av lite mot uteplatsen och på andra hållet blir det mot vårt röriga förråd. Så nog har den en funktion och det lutar nog mot att den behöver ersättas med något som klättrar.


 
Så här såg det ut tidigt i våras när jag försökte mig på att rita in pergolan. Tänk så mycket man kan hinna en vår/sommar med pergola och nya rabatter...
 
 
Nu har det börjat ta form i rabatten...
 
 
 
Så här långt kom vi i sommar, rabatten framför pergolan är nästan klar. Har dock väldigt mycket kvar på andra sidan där jag står och tar bilden från. Men nu har jag både tid och plats att hitta på lite nytt.
 
 
 
Många frågar hur det går för Zelda och hennes armbågar. Just nu går vi och väntar och hoppas att det ska ske någon bättring, en ny CT röntgen är planerad i oktober och då hoppas man kunna jämföra från förra gången vi röntgade om det blivit bättre eller sämre. Så nu håller vi tummarna att det ska bli bättre och hon kan få slippa operation.
 
 
Ha det super alla fina som tittar in
Kram Anna
 
 
 
 
 
 

4 kommentarer :

Hemma på Sjuan sa...

Wow vad mycket ni har gjort! Superfint! Du skulle behöva komma hem och fixa i denna trädgården...
Tråkigt att inte lilla vovven är bra, hoppas hon slipper operation! Kram Suss

Anonym sa...

Ja du....en skogsclematis rekommenderade jag till min svärmor för sisådär 10 år sen....skulle klättra i en risig thuja...
Ett beslut jag ångrar...
Otrolig växtkraft i denna clematisen.... nu är den förvisso bortgrävd sen några år tillbaka men fortfarande dyker skott upp lite här och var....suck!
Fin blogg och fin trädgård du har :-)

Anna-Maria sa...

Oj vad ni har hunnit med! Jättefint att du har gjort planteringarna svängda "inåt" , betydligt enklare art klippa gräsmattan på så sätt! Snyggt!

Marina sa...

Skogsklematisen har en enorm tillväxt! Jag har tagit bort den på alla ställen nu tror jag. Den blev för mycket överallt.

Kram